Finale i Abelkonkurransen

en gruppe personer som har sertifikater

Årets Abelkonkurranse gikk tradisjonen tro av stabelen ved Matematikksenteret ved NTNU i Trondheim, og i år var det hele to Kattaelever i finalen!

Aksel Løvholt fikk en solid andreplass med 22 poeng, bak David Strømme Eikeland fra Sandnes vgs på førsteplass med 33 av 40 mulige poeng. Emil Guntvedt leverte også gode resultater og kom på en meget respektabel 10.-plass. Vi gratulerer!

Finalister_Abelkonkurransen_2024_02-2_0-2.jpg

Årets finaledeltakere. Aksel Løvholt bakerste rad ytterst til venstre, Emil Guntvedt tredje rad ytterst til venstre. (Foto: NTNU Matematikksenteret)

Abelkonkurransen (Niels Henrik Abels matematikkonkurranse) ble startet opp av Norsk matematisk forening i 1981. Hvert år konkurrerer tusenvis av norske elever om å bli kåret til Norges dyktigste unge matematiker og muligheten til å få være en av de seks som representerer Norge i matematikk-OL.

Norsk matematisk forening eier Abelkonkurransen. Institutt for matematiske fag ved NTNU har det faglige ansvaret for Abelkonkurransen, med støtte fra Matematikksenteret, som har det administrative ansvaret for konkurransen. Les mer på Matematikksenteret.no.