Finale Kattales 2019

Finale Kattales og konsert med Moddi

Høsten 2019 deltok elevene ved Katta i lesekampanjen Kattales. Onsdag 15. januar ble det holdt avslutningsseremoni i skolens aula for alle skolens elever, med utdeling av priser til skolens ivrigste lesehester og privat konsert med artisten Moddi.

Lesetallene ved skolen høsten 2019 er imponerende. Skolens 620 elever leste i løpet av høstmånedene hele 1 565 boktitler. Til sammen utgjorde dette over en halv million boksider, nærmere bestemt 511 238. Det rapporteres også om store mørketall; bøker som ble aldri loggført og lister som aldri fant veien til skolens bibliotekar. Det er ingen tvil om at lesingen har stått høyt i kurs ved Katta høsten 2019, og at elevenes lesning med rette ble løftet og æret denne dagen.

I prisutdeling til skolens største lesehester vant klasse 1E bronse for å ha lest 57 632 sider. Klasse 1A vant hele tre medaljer: Bronse for 149 leste titler; sølv for 68 324 leste sider, i tillegg vant klassen prise for flest leste nynorskbøker. Også klasse 3A utmerket seg: Pris for flest leste språk og sølv å ha lest 166 titler. Klasse 3E vant dobbelt gull: Gull for 71 300 leste sider, og gull for å ha lest hele 250 bøker. Elevene mottok premier og diplom signert av rektor Eva Blomfeldt, og skolebibliotekar Trine Rogndokken.

Alle skolens elever ble også feiret med en privat timelang konsert med artisten Moddi. Moddi stilte med gitar og sang, akkompagnert av musiker Veslemøy Narvesen på både banjo, og på fiolonbue mot sag (!). Moddi framførte låter fra albumene Unsong (2016) og Like in 1968 (2019) og sang om klima, om våpeneksport, om krig og om pasifisme. Mellom låtene, ledet Moddi skolens elever gjennom refleksjon over muligheten til å gjøre en politisk forskjell, om troen på musikken og om troen på ungdoms engasjement.

Så gjenstår det bare å si et rungende gratulerer til alle skolens elever, for en imponerende leseinnsats og engasjement for lesing høsten 2019. Gratulerer til små og store lesehester ved Katta!

Skrevet av skolebibliotekar Trine Rogndokken

Øystein Hovde 15/1-2020