Høyest trivsel, best arbeidsro og null mobbing

3B

I desember 2022 gjennomførte alle elever på skolen årets elevundersøkelse. Elevundersøkelsen er en årlig, nasjonal undersøkelse der elever får si sin mening om læring og trivsel i skolen. Det er obligatorisk å gjennomføre undersøkelsen for Vg1.

Skolen skal arbeide videre med resultatene, både med elever og ansatte. Det var mest spenning knyttet til tilbakemeldingene fra våre Vg-1 elever som begynte her høsten 2022 etter noen krevende år under pandemien. Hva sier de om Oslo katedralskole?

Elevene gir uttrykk for at de trives svært godt på skolen. Svarene viser at de faktisk trives best av alle Vg1-elever i hovedstaden. Det er svært gledelig og et resultat av sammensatte innsatser. At elevene har funnet seg så godt til rette og gleder seg mest av alle osloelever på Vg1 til å gå på skolen, er delvis et resultat av alle aktivitetene i elevlagene. De aller fleste har funnet seg godt til rette her og isbader, diskuterer filosofi, spiller volleyball, deltar i teateret eller synger i koret. At ingen elever på Vg1 opplever mobbing (tredje året på rad), er kanskje den viktigste tilbakemeldingen for en inkluderende skole.

Alt dette er også et uttrykk for det gode læringsarbeidet som skjer på skolen. På spørsmålet om støtte fra lærerne er tilbakemeldingene byens mest positive. De gir uttrykk for at lærerne bryr seg om dem, har tro på dem og gir dem god faglig støtte. At elevene også svarer mest positivt på spørsmålet Hører skolen på elevene? forsterker dette inntrykket.

Elevene på Katta svarer klart best på spørsmålet om arbeidsro i timene. Til tross for at det bobler av aktivitet utenfor klasserommene, understreker denne tilbakemeldingen at det er høyt fokus og gode arbeidsvaner i læringsarbeidet i timene. Skolens strukturerte arbeid med å gjøre elevene studieforberedte ser ut til å gi gode resultater tidlig i skoleløpet.

Fremover skal skolen fokusere på å vedlikeholde disse kvalitetene, men også forbedre områder vi mener kan utvikles sammen med elever og ansatte.