Peblingene i Trondheim

På Trondheim katedralskole ble Peblingene tatt imot  til konsert i skolens ærverdige festsal, hvor Peblingene fikk synge for elever og ansatte ved vår nordenfjellske søsterskole.

I Nidarosdomen fikk Peblingene synge gregoriansk sang sammen med elever på musikklinja ved Trondheim katedralskole under ledelse av Randi Lundemo, og deretter fikk Oslo-elevene omvisning av pater Egil Mogstad. Domkantor Magne Draagen demonstrerte det nyrestaurerte Steimneyer-orgelet, som er Nordeuropas største i sitt slag. Peblingene fikk også anledning til å synge programmet sitt i Nidarosdomen.
Samme kveld var Peblingene invitert med til å synge på Trondheim Studentersangforenings konsert på NTNU Gløshaugen, hvor en fullsatt aula fikk høre høydepunkter fra Peblingenes repertoar fra Roma-turen sist vår. På lørdagen fikk Peblingene omvisnig på Ringve museum, hvor de også fikk oppleve Trondheim symfoniorkester framføre Henry Purcells opera Dido og Aeneas.

Peblingene fikk på denne turen vist fram både seg selv og skolen sin for et begeistret trøndersk publikum. Elevene i koret fikk bli bedre kjent med både hverandre, en flik av Norgeshistorien, og en by hvor mange Oslo-elever velger å studere i. Peblingene gjester Trondheim med to års mellomrom, og neste tur vil finne sted i 2018.

Olav Morten Wang, kantor