Strålende prestasjoner i Abelkonkurransen

Fra venstre: Christoffer, Andreas, Edvard

Av nesten 4000 deltakere fra hele Norge hadde 28 kvalifisert seg til finalen, herunder tre elever fra Oslo katedralskole
Heller ikke i år kunne noen av de andre 27 finalistene hamle opp med 17 år gamle Andreas Alberg fra Oslo Katedralskole. Han gikk rett til topps i Abelkonkurransefinalen med 39 av 40 mulige poeng. Førstepremien er på 15.000 kroner og muligheten til å representere Norge i den internasjonale matematikkolympiaden 2021, i St. Petersburg, Russland. I 2020 var han den tredje nordmannen siden 1950-tallet som vant en gullmedalje i den internasjonale matematikkolympiaden (IMO).

Christoffer Grøndal Tryggestad presterte også svært godt med en 6. plass i finalen. Han har oppnådd er pallplassering i finalen før og var deltaker på IMO i 2020. Christoffer satser på studier innen fysikk og matematikk på NTNU fra høsten, mens Andreas har fått tilbud om plass på Cambridge University.

Det som er svært gledelig er at disse to tredjeklassinger ser ut til å ha funnet en arvtaker i Edvard Walde Heimdal fra klasse 1F. Det å plassere seg på 12. plass av 28 finaledeltakere allerede som førsteklassing, er svært imponerende. Det lover godt for konkurransene i 2022 og 2023.

Andreas og Christoffer har allerede lovet at de kan trene med neste års kattaelever til Abel 2022. Det ser vi frem til!

Øystein Hovde 12/3-2021