Finale i NM i filosofi

en person og person som holder en bok

Clara Elvira Krokeide og Mari Lie Sætaberget gjør det sterkt i finalen i NM i filosofi 2024: Clara vinner bronsemedalje og Mari 7. plass for sine filosofiske essay. Tekstene er grundig vurdert av både lærerjury og medaljejury fra universitetet. Clara og Mari er begge blant de ti beste i landet, etter at 794 ungdommer deltok i innledende runder i Filosofi-NM. Vi gratulerer så mye! Man kan lese medaljejuryens begrunnelse og medaljevinnende essay ved å følge denne lenken til Filosofiforeningen.

Les vårt miniintervju med Mari og Clara om deres tanker om NM i filosofi under:

Hva er egentlig NM i filosofi?

Mari: Det er en konkurranse, så tidligere i skoleåret med Historie og filosofi-klassen skrev vi et essay. Det var første runde, som da var på engelsk, og det var basert på et sitat. Så ble det sendt inn, og en komité bestemmer hvem som går videre.

Clara: Så går det til andre runde, og da er vi først med på Filosofidagen. Vi møter andre som har faget og får forelesninger, og snakker og filosoferer. Deretter er det en skrivedag, der vi skriver enda en tekst. Fra denne runden er det de to beste derfra som kommer videre til OL i filosofi, som i år er i Helsinki.

Hva skrev du om, Mari?

Mari: Jeg skrev om KI, og forholdet mellom KI og menneskeheten. Vi skriver med utgangspunkt i et sitat og skriver et essay om det. Det sitatet jeg valgte handlet om hvordan friheten til ulvene fører til døden til sauene. Det høres dypere ut på engelsk! Så det jeg da skrev om var hvordan menneskeheten har hatt en slags dominans i verden i dag, mens KI fortsatt er vår kreasjon, så og si. Men da skrev jeg om hvorvidt KI har en mulighet til å kunne ta over, og hva det kan bety for menneskeheten.

Hva med deg, Clara?

Clara: Jeg skrev om et sitat av Platon, og endte opp med å skrive om litt forskjellen mellom det man individuelt opplever verden som, eller det subjektet/bevisstheten opplever og det verden virkelig er. Og om det skillet eksisterer, og i så fall hvordan det ser ut.

Opplever dere at det gir mening å konkurrere i filosofi?

Mari: Jeg vet ikke helt - det er et litt interessant system, ettersom setter opp et poengsystem på de filosofisk essayene vi skriver.

Clara: Filosofi kan jo være så forskjellig når man leser det, og hvordan du påvirkes av det du leser, men det en fin måte å øve å skrive på.

Mari: Ja, det er veldig motiverende å kunne delta og være med, og å få belønning for det arbeidet vi gjør.

Clara: Og å møte andre som liker det samme som vi gjør, og møte likesinnede elever fra hele landet på Filosofidagen!

Kommer dere til å jobbe med filosofi etter videregående?

(i kor:) Ja! Vi ønsker begge å studere filosofi videre!

Endelige vinnere annonseres innen uke 11. Stor takk til filosofilærer Trine Rogndokken for god veiledning og oppfølging!