Holmboeprisen 2022

Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) delte ut Holmboeprisen i en seremoni på Oslo Katedralskole mandag 23. mai til Tor Espen Kristensen. Han er lærer på Stord vidaregåande skule.

Mandag 23. mai ble Holmboeprisen delt ut i Oslo katedralskoles aula. Årets vinner er Tor Espen Kristiansen, lærer ved Stord vidaregåande skule. Han mottar prisen for å ha utmerket seg som en uvanlig solid fagperson, en inspirerende lærer for elevene og en innflytelsesrik og dyktig bidragsyter til utviklingen av matematikkundervisningen, både lokalt og nasjonalt.

Prisen ble utdelt av kunnskapsminister Tonje Brenna (AP), og seremonien ble ledet av konferansierer Helena Eleanor Skarheim og Vilja Krokann Teksum, begge elever ved Katta. Årets Abelprisvinner, Dennis Sullivan, styreleder for Abelprisen Jon Grue, samt leder for Norsk matematikkråd Antonella Zanna Munthe-Kaas var også tilstede på seremonien.

Bernt Michael Holmboes minnepris, altså Holmboeprisen, er en pris som hedrer lærere, og tildeles hvert år til en eller flere lærere som har utmerket seg innen god undervisning i matematikk. Norsk matematikkråd står bak prisen. Bernt Michael Holmboe (1795-1850) var lærer ved Oslo katedralskole, og var lærer for Norges fremste matematiker, Niels Henrik Abel.

Bilder: Ola Gamst Sæther for Det Norske Videnskaps-Akademi, hentet fra dnva.no.