Holmboeprisutdelingen 2017

Holmboeprisen 2017

Holmboe-prisen er opprettet for å ære skolens tidligere elev og lærer Bernt Michael Holmboe. Holmboe var Niels Henrik Abels matematikklærer og ble senere professor ved Universitetet i Oslo.

Vinnerlaget av UngeAbel fra Fagerborg ungdomskole var også tilstede og presenterte sin fordypningsoppgave. Det samme var vinnerne av lagkonkurransen av Tag der Mathematik i Berlin, vinnerlaget av Skolornas matematiktavling (Sverige) og vinnerlaget av Georg Mohr-Konkurrencen (Danmark). Premiene til disse lagene ble delt ut av profesor Anne Borg, leder av Abelprisens barne- og ungdomsutvalg.

Peblingene innledet prisutdelingen og rektor Eva Blomfeldt ønsket alle velkommen. Konferansierer var Katarina Frostmann Eisenstein og Vemund Breen Haugen.

Professor Kristian Ranestad, leder av Abelstyret, og et flott musikkinnslag av elevene Susanne Xuan Tam Trinh og Karin Hannisdal avsluttet den flotte sermonien.

Øystein Hovde 22/5-2017