Spørsmål og svar fra Åpen dag

Spørsmål  og svar fra Åpen Dag 2021

Lurer du på noe om Katta, om fagene eller om å søke hos oss? Kanskje finner du svaret på det du lurer på her. Hvis ikke, send en e-post til vår assisterende rektor Kerstin.

Hva er det beste med Katta?

Folka og elevlagene! Katta er åpent, mangfoldig, gøy og engasjerende.

Hva er det verste med Katta?

Det er maaange trapper på skolen. Noen av gutta klager på at det er langt til do, som ligger i kjelleren og i 4.etasje 😉

Hvorfor bør jeg velge Katta?

Det er et veldig bra miljø her, både faglig og sosialt. Lærerne bryr seg om deg og hjelper deg til å bli best mulig i faget.

Miljø

Ser elevene på seg selv som nørds?

De fleste elever på Katta er helt vanlig ungdommer som på alle andre skoler. Noen ser på seg selv som nørd, men her er det en fin ting. Å være nørd er å være interessert og fordype seg i saker man liker og er opptatt av.

Har Katta elevlag?

Ja! Og elevlagene er noe av grunnen til at vi har så godt miljø. Elevene har det gøy sammen, både i og etter skoletid, og kjenner hverandre godt på tvers av klasser og trinn.

Trekkes mye kristendom inn i fagene?

Nei, det er ikke mer kristendom i fagene her enn på andre skoler. Oslo Katedralskole er et gammelt navn og i dag er vi ikke en kristen skole.

Skolehverdag

Hvor ligger skolen?

Skolen ligger i Oslo sentrum, rett ved St.Hanshaugen. Adressen vår er Ullevålsveien 31 og 37-bussen stopper rett utenfor.

Hvor mange er man per klasse?

Det er ca 31 elever per klasse (og i VG1 er det ca 50/50 gutter og jenter).

Hvor lange er skoledagene?

Kjernetiden her er fra 08.15 til 15.50. Noen dager starter du tidlig og slutter tidlig, andre dager starter du sent og slutter sent. Vi har 55 minutter lunsjpause hver dag.

Fag

Hva slags programfag er det på Katta?

Vi har mange forskjellig programfag. Her får du full oversikt.

Kan man kombinere realfag og samfunnsfag?

Ja, man kan kombinere realfag og samfunnsfag eller språk. Vi har også Breddeidrett og Kunst og visuelle virkemidler som programfag. Det viktigste er at man har fordypning i to fag fra samme programområde.

Er det vanskelig å få gode karakterer?

Det er ikke vanskeligere å få gode karakterer her på Katta enn på andre skoler. Vurderingskriteriene er like i de ulike fagene i hele landet, og det er de alle elever blir vurdert etter.